Hari ni dah genap 10 hari berpuasa. Apa yang aku sangka kan puasa kali ini akan senang dan kurang dugaan sebenarnya dah jauh meleset. Iya lah pada awal Ramadhan hujan turn mencurah2, bahkan sampai banjir di sesetengah tempat, ini pon dah dugaan pada mereka yang terlibat, lepas tu pula panas terik pulak yang mendatang.. terutamanya tiga empat hari nih, sungguh  terik sampaikan masa berbuka tu lebih banyak minum dari makan .. haus sungguh, tapi itu lah dugaan namanya kan?
Tapi Ramadhan tidak semuanya membawa dugaan tapi juga banyak membawa rejeki, bagi ramai dari pak tani kini mungkin boleh bersenang hati nak sambut raya, mau taknya musim menuai dah tiba, dan kebanyakan sawah dah di tuai, jadi murah rejeki depa.. sonok lah depa beraya… bagi kakitangan kerajaan InsyaAllah akan seronok juga beraya, InsyaAllah nanti bonus lak akan masuk, biarpon setengah bulan gaji, tapi cukup memberi makna buat menangani persiapan keluarga menyambut hari raya…
juadah berbuka nan ringkas.. tiap2 kali
Bagi aku pula, berpuasa kali ni cuku bersederhana saja, apalah sangat dengan keadaan sekarang nih menyebabkan aku kena banyak bersabar dari berbelanja, keadaan mem yang makin sihat, begitu juga dengan anak-anak dan aku sendiri cukup bersyukur atas semuanya.. 

sekitar PaRam Simpang Empat Perlis
Hari hari bagaikan rutin, balik kerja sempat juga singgah kat PaRam (Pasar Ramadhan) membeli kue sejenis dua, balik nya sempat juga membakar ikan Gerut, Jenahak, Siakap ikut selera la… beli ikan segar di Kuala Sungai Baru dan kemudian bakar sendiri , dengan resepi sendir rasanya lebih membuka selera dan juga menjimat kos.. moga 20 hari Ramadhan yang akan mendatang akan lebih membawa makna dan juga keinsafan buat diriku, mem aku, anak-anak dan keluarga kami…

About abah atieq

seorang abah pada seorang anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih tercari-cari erti sebuah kehidupan.. mencari tujuan kehidupan.. mencari sirna sebuah kehidupan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s