Bencana akan tiba bila kita umat akhir zaman melakukan 15 perkara ini……
by Syargawi Hj Omar on Tuesday, November 30, 2010 at 9:11am via Facebook

Penjelasan Rasulallah SAW mengenai bencana sering dikaitkan dg pra-kondisi sebelum terjadinya bencana tersebut. Hadist riwayat imam Atturmudzi, dan yg menghimpun hadis ini adalah ulama Alwalial annajdwi yang menghimpun 40 hadis yg menerangkan tentang bencana, dan ketika dia metafsirkan hadis ini dia memberi judul 5 kederhakaan / kemaksiatan yang dapat menyebabkan datangnya bencana.

Dari Ibnu Ali bin Abi Thalib berkata, bahwa Rasulallah telah bersabda :Bilamana umatku telah mengerjakan 15 perkara ini, maka bala bencana pasti akan turun menimpa mereka, sahabat bertanya apa 15 perkara itu ya Rasulallah, Rasulallah bersabda Bala akan datang bilamana :
1. Harta Negara hanya beredar (dipegang) dikalangan orang-orang tertentu (fenomena ini sudah mewarnai negeri kita, betapa banyaknya masyarakat kita yang berada dibawah garis kmiskinan dan jumlah mereka semakin bertambah dengan smakin banyaknya bencana yg menimpa negeri ini.
2. Apabila amanah telah dijadikan sumber keuntungan (Bilamana Pemimpin atau pegawai atau pekeja bawahan menjadikan amanah dari rakyat itu sebagai satu sumber keuntungan).
3. Apabila zakat dijadikan hutang. (orang-orang kaya dinegeri ini semakin enggan membayar zakat)
4. Bala akan datang bilamana suami menurut kemahuan isteri.(Queen Control)
5. Anak derhaka terhadap ibunya (fenomena ini terjadi)
6. Sedangkan ia berbuat baik kepada teman sebayanya (pada kehidupan keluarga)
7. Menjauhkan diri dari ayahnya.
8. Suara2 ditinggikan di dalam masjid (Masjid dijadikan tempat kempen politik dan perbincangan sia2).
9. Pemimpin suatu kaum adalah orang yang terhina diantara mereka.(banyaknya pemimpin yg dipilih dari golonganya sendiri dengan dalih kebenaran menurut golongan mereka sendiri).
10. Seseorang dimuliakan karena ditakuti kejahatanya ( Banyak orang yang dihargai kerana usaha kemaksiatanya, kemudaratannya, ketamakanya dll)
.11. Khomer / arak (minuman beralkohol) sudah diminum segala tempat (sudah banyak ditemui di tempat-tempat umum secara terang-terangan).
12. Kain sutra banyak digunakan oleh kaum laki2 (kaum lelaki sudah khilaf dengan kemewahan).
13. Para Biduwan-wati / penyanyi dan artis disanjung2 (fenomena sudah terjadi di Malaysia dg kemunculan pertandingan menjadi penyanyi dan artis pilihan seperti pertandingan pencarian bakat AF, MENTOR,MALAYSIAN IDOL,IDOLA KECIL dan segala bentuk hiburan yang melalaikan.
14. Muzik banyak dimainkan (muzik sudah dijadikan hiburan utama).
15. Generasi akhir umat ini melaknat / menyalahkan generasi pertama yakni para sohabat radiallahu anhum ajmain (generasi umat sekarang bermain dengan berbagai filosofi pemikiranya).
Akhir dari sabda Rasulallah SAW adalah :
Maka hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau mereka dirubah menjadi mahluk yg lain apabila mereka telah melakukan 15 perkara tersebut.
Beginilah seharusnya seorang mukmin memandang bencana. Dalam Al-quran surat Ali imron, ayat 83 “Apakah mereka mencari selain agama Allah, padahal tunduk berserah diri segala yang ada dilangit dan di bumi dengan suka maupun terpaksa dan hanya kepada Allah SWT kembalinya segala sesuatu”
——————————-
Adakah ini yang sedang terjadi, betulkah kita sedang berada di akhir zaman, adakah juga kejadian kejadian sekarang nih, juga malapetakan serta bencana alam yang terjadi sekarang ni merupakan tanda-tanda kita sedang berada di akhir zaman..? 

About abah atieq

seorang abah pada seorang anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih tercari-cari erti sebuah kehidupan.. mencari tujuan kehidupan.. mencari sirna sebuah kehidupan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s