Mem aku memang tak suka kan kucing, malahan phobia pulak dengan anak kucing, kalau nampak ibu kucing mengonggong anak, maka akan bertempik-tempik histeria lagaknya, bukan nak bukak pekung di dada, tapi sebagai ingatan turun temurun hendaknya, di sebalik ketidak sukaan mem aku tu nampaknya tidak memihak kepada anak-anak dia kerana nampaknya depa suka akan kucing-kyucing yang ada di rumah tu.. walaupun tidak dapat di nafikan bahawa kucing amat kurang sesuai dengan budak=budak ni, jenuh juga aku jadi hakimnya…
…sikembang dan anak2nya
Aku pon sebenarnya dah tak amik kucing untuk di bela, yang mana ada di rumah tu sebanrnya adalah dari tinggalan yang lama-lama dari arwah mak aku dulu, uh yang kesian nak buang tuh, ada sekoq nih yang paling lama, kucing ni aku bawak balik dari perpustakaan pasal masa tu kucing di rumah aku pupus terus pasal kena penyakit, kucing ni aku panggil dia musang, pasal bulu dia sungguh meriah warna.. musang ni pulak kucing betina, selama bersama dengan jantan yang sudi, dah tua pon.. seingat aku hanya dua kali anak-anak dia dapat hidup lama, kalau tak samada mati sewaktu di lahirkan, atau seminggu dua lepas tu, sungguh tak pandai jaga anak, dan anak keli kedua nih, pulak aku panggil Kembang, pasal ekor dia sedikit kembang, si kembang ni pulak suka lak jaga anak, dua kali beranak dua kali anak nya sampai besar, yang pertama kali 5 eko anaknya termasuk anak musang yang dia tolong jaga, tapi tinggal sekor pasal bapak kucing baham habis, lepas tu kali kedua juga lima ekor, tapi dah tinggal 4 ekor entah hilang ke mana.
sikembang dan mangsanya
Berbalik pada taju, hari ni sedang aku dok mandi anak pada pukul 4 petang lebih kurang, tiba-tiba kak aku tempik daari dapur kata ada ular, terus dia lari dari dapur tinggal paip air yang belum di tutup ( kak aku takut dgn ular..) aku yang sedang pegang adik anieq masa tu terus sua kat kak aku, pegang penyapu buluh, konon nya nak kasi hentam sama ular yang kacau keluarga aku itu, sekali bila aku tengok bawah meja dapur tu, kepala ular tu dah ada di dalam mulut si kembang, entah waktu mana dia terkam.. he he she save the day, aku tengok ular tu pon dah pengsan, lalu aku bawak keluar dan bergegas masuk cari kamera.. nak masukkan kat sini .. .. jadi keja jugak aku nih kan..?
si oren favorite Athirah…

About abah atieq

seorang abah pada seorang anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih tercari-cari erti sebuah kehidupan.. mencari tujuan kehidupan.. mencari sirna sebuah kehidupan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s