Okey.. mungkin tercari-cari apa kaitannya antara jagung, mentarang dan udang, ada kah mereka saling berkait, dan adakah mereka ini ada lah semata di kaitkan, hmm sebenarnya mereka saling berkait pon, kerana depa berada dalam satu kategori yaitu kategori makanan manusia.. he heee.. berkait dengan harga pula, memang lah kalau harga di pasar malam, market (pasar), pasar malam, mau pun pasar borong harga 10 tongkol jagung sekarang ni ( Di Perlis) harga dia lebih kurang rm 4 – 5 sahajaa, manakala mentarang kalau ikut gred yang paling baik sekarang mungkin dalam RM8 sekilo, manakala udang sekarang ni lebih kurang antara RM 25 – 40 sekilo..  jadi harga terdekat untuk di campur semua diatas ialah   RM 43.00 , kalau boleh dapat RM 35.00 kira masih boleh dapat jika anda tinggal berhampiran kuala sungai, atau adai sedara kat sana.. memang boleh dapat, tapi kalau dapat RM 12.50 tu memang syorgaaa lah.. mana nak cari sekarang ni, walaupun jagung itu di tanam sendiri… 

Tapi bagi sesetengah orang, mungkin di atas ‘nasib baik’, atau mungkin kerana ‘rezeki’, nilai-nilai diatas ni sebenarnya membawa lebih pengertiannya, cuba bayangkan 10 tongkol jagung campur 1 kilo mentarang campur lagi 1 kilo udang, atau hanya 10 tongkol jagung atau 1 kilo mentarang, atau 1 kilo udang boleh mendapat hasil lebih dari itu, boleh juga mendapat kerja, kontak pembinaan, mau pon tender kantin? Itu sebenarnya yang aku cuba ketengahkan.. adakah relevan..? munasabah atau boleh di percaya.. tapi sebenarnya itu lah hakikatnya sebuah penghidupan di zaman serba canggih masa kini, bagi marhaen macam kita , perihal macam ni bukan dalam cakupan minda kita, bagi yang lebih pandai, nilai-nilai begini hanya mainan dalam penghidupan mereka.. 

Berikut ialah jawapan pilihan anda, terima kasih aku ucapkan pada yang sudi mengundi, mungkin juga ada yang menanti jawapan kerana tak pasti apa yang aku kehendaki, jadi dah terjawab lah kan? berikut aku bagi jawapan dari  undi terbanyak.. 



About abah atieq

seorang abah pada seorang anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih tercari-cari erti sebuah kehidupan.. mencari tujuan kehidupan.. mencari sirna sebuah kehidupan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s