Hari ni, tengah dok ronda-ronda dari blog ke blog, tiba-tiba ternampak satu keratan akhbar kat blog usoong nih, berita yang tertempek kat blog dia hanyalah gambaq keratan akhbar cerita tentang keriang dot. sebenarnya bila sebut buah keriang dot aku rasa lebih pada sebutan di sebelah Utara Semananjung Malaysia ( Kedah dan Perlis), kat tempat lain tak tahu lah pulak di panggil buah apa. Hmm  berita yang di petik dari Utusan Malaysia aku rasa, lebih kurang macam ni berita dia.. 

ini keratan akhbarnya..


Buah keriang dot semakin pupus

JERLUN 14 Mei – Bagi mereka yang tinggal di kawasan kampung di utara tanah air pasti mengenali buah keriang dot yang mempunyai bentuk yang hampir sama dengan buah anggur.

Jika dahulu pokok keriang dot mudah didapati di kawasan hutan dan pinggir kampung namun kini buah ini semakin sukar diperoleh.Mungkin juga generasi masa kini tidak lagi mengenali pokok dan buah keriang dot kerana pokoknya semakin pupus.Pokok keriang dot hanya berbuah sekali dalam setahun sekitar bulan April hingga Mei dan buahnya akan bertukar menjadi warna hitam apabila benar-benar masak serta meninggalkan kesan berwarna hitam pada lidah apabila dimakan.

Buah ini mempunyai rasa sedikit kelat namun manis apabila benar-benar masak dan kaya dengan khasiat daripada segi perubatan.Ibrahim Mansur, 51, berkata, pokok keriang dot di halaman rumahnya sudah berusia hampir 20 tahun. “Ayah saya yang menanam pokok ini dan kami memang tertunggu-tunggu apabila tiba musim buah keriang dot.

“Rasanya yang unik dan jarang ditemui menyebabkan rumah saya menjadi tumpuan apabila tiba musim buah ini,” ujarnya ketika ditemui di Kampung Tempayan Pecah di sini baru-baru ini. Menurut Ibrahim, anak-anak kecil di kampung lebih mengenali buah ini dengan nama ‘anggur Malaysia’ kerana gugusan buah keriang yang masak kelihatan sama dengan buah anggur.

Katanya, selain mempunyai rasa yang enak buah ini juga berkesan bagi membantu pesakit kencing manis mengurangkan kadar gula dalam darah mereka. “Bagi mereka yang menghidap penyakit kencing manis, mereka tidak perlu bimbang untuk menjamah buah ini kerana ia tidak mempunyai kesan yang buruk bagi penghidap penyakit ini. “Biji buah keriang dot juga boleh dikeringkan, ditumbuk dan dibancuh dengan air panas untuk diminum,” jelasnya.

Ibrahim menambah, buah keriang dot semakin sukar diperoleh kerana pokok keriang semakin pupus. “Buah ini mempunyai khasiat daripada segi perubatan dan buah ini boleh dikomersialkan jika kajian saintifik mengenai khasiatnya dijalankan secara menyeluruh. “Saya amat mengalu-alukan jika ada pihak yang mahu menjalankan kajian bagi mengetahui rahsia di sebalik buah keriang dot,” ujarnya.


ini lah buah di pokok nya
Sesungguhnya aku penggemar buah keriang dot nih sejak kecik sampai la sekarang, tetapi memang susah nak dapat sekarang ni, tapi masih ada di mana-mana, tak la sampai nak pupus cuma dah kurang kelihatan, akukatakan susahnak dapat pasal, akukena pi mintak di umah orang lain baru ada, kat umah aku tak da, itu yang je yang susahnya.. tapi khamis dan jumaat ari tu ada juga kawan aku yang bawak dari umah dia, boleh juga kau merasa

About abah atieq

seorang abah pada seorang anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih tercari-cari erti sebuah kehidupan.. mencari tujuan kehidupan.. mencari sirna sebuah kehidupan.

2 responses »

  1. Zyma Saad berkata:

    En.Kelu….
    Ini la 1st time sy dgr nama buah Keriang Dot even sy ni Kedahan. Nampak sgt sy ni tak suka masuk dusun….heheheh.
    Tp tgk buah tu mcm sedap je.

  2. Neeza Shahril berkata:

    alamak!! teringin lah pulak nak rasa.. sini takde lah keriang dot tu.. neeza rasa tak pernah jumpa pun kot.

    *nak sikit!

    hehehe…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s