Ye… ye jom pakat-pakat balik raya, walaupu ssetengah orang ada yang dok pertikaikan kenapa setiap kali raya, mesti jalan bersesak-sesak untuk balik kampung, penggunaan minyak bertambah, dan kadar kemalangan juga mencanak naik, he hee itu tandanya kemeriah musim perayaan, beraya buka sekadar bercuti dan berehat di rumah selepas sembahyang Sunat Aidil Fitri, tapi bertemu dengan saudara mara, rakan taulan yang dah lama terpisah kerana masing-masing berhijrah untuk mencari reseki di haluan masiang-masing lebih membawa makna, mengerat ikatan silaturrahim lebih membawa erti. Kerana itu orang sanggup berseak-sesak di jalan raya, memenuhi stesyen-stesyen bas, dan kereta api, yang lebih berada memenuhi lapangan terbang untuk balik kampung. Biarlah kita habiskan sedikit harta yang dikumpul sepanjang tahun demi berjumpa ibu bapa dan sanak saudara serta taulan di kampung. Jadi kemeriahan nya amat di rasakan.
Hari ni, jam 5.30 petang, sekitar bandar Kangar.. mula kelihatan kenderaan-kenderaan yang ber nombor plet asing danluar dari Perlis, hmm dah seawal itu kan yang dah amik cuti, dan dijangkakan malam ini mungkin selepas Sunat Terawih dah ada yang mula bertolak balik ke kampung halaman masing-masing. Besok akan makin ramai yang akanmemenuhi pasar-pasar sehari, nat – nat, dan juga pasar-pasar malam di sekitar Perlis.. Januh la akanjadi jem juga la.. lebihnya bukanjem di jalanan taopi jem untuk parking di tempat-tempat tujuang masing-masaing.. almaklum la negeri yang cenonet nih sentiasa menerima kejutan dari tahun ke tahun yang bilangan kenderaan yang masuk, sentiasa bertambah.. ini membawa erti ramai penduduk Perlis yang dah berjaya di negeri orang, pergi dengan menaiki bas, keretaapi dan balik selepas berjaya dengan kereta masing-masaing. Okeh laporan hari ini ada lah sebagai pemula musim raya tahun 2008 nih, nanti bila ramai lagi ,ula bercuti hari ni.. makin bertambah yang akan balik raya..

Apa jua destinasi depa, apa jua tujuan depa aku harapkan  keselamatan menjadi keutamaan, di bawah aku sertakan panduan pergerakan kenderaan (saranan ) dari PLUS..


(sila klik di gambar untuk paparan lebih jelas)
Juga disertakan Tips memandu

DRIVING TIPS FOR YOUR ‘BALIK KAMPUNG’

Observe these safe driving tips for your ‘Balik Kampung’ this festive season:-

* Plan your journey

– Identify the route and interchanges that you want to take as well as the rest areas for rest stops. Use a map to plan your journey.

* Have adequate rest

– Rest sufficiently during the day if you wish to travel by night.

– Avoid driving during late night and early morning hours, which are the body’s natural sleep times.

* Inspect your vehicle thoroughly before embarking on your journey.

* Make sure your spare tyre is well inflated.

* Send your vehicle for service.

* Leave early

* Buckle up

* Observe the speed limit.

* Allow a safe distance from the vehicle in front.

– Keep a safe distance between you and the car in front so you have a bit of extra space should there be an emergency stop. The safe distance for a vehicle traveling at 110 km/h is 30 meters (6 vehicles), 25 meters (5 vehicles) for a vehicle traveling at 100 km/h and 20 meters (4 vehicles) for a vehicle traveling at 90 km/h.

* Take regular breaks. Stop every two hours to rest and stretch.

– Driving continuously for two hours can make you feel fired and drowsy.

– Share your driving. Switch drivers about every two hours even if you don’t feel tired.

* Give your fullest concentration while driving

Akhir kata;

SELAMAT BALIK KAMPUNG,

MEMANDU DENGAN CERMAT, 
 JANGAN BIARKAN KELUARGA  MENANTI DALAM TANGISAN



About abah atieq

seorang abah pada seorang anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih tercari-cari erti sebuah kehidupan.. mencari tujuan kehidupan.. mencari sirna sebuah kehidupan.

3 responses »

  1. risanur berkata:

    risa la yg best kat kl ni..coz kl lenggang…semua org balik kg..masa ni la makin ramai yg mengaku dia ada kg kalu tak ngaku dia org kl je🙂

  2. Neeza Shahril berkata:

    neeza suka bila raya balik kelantan.. plet kereta dari A sampai Z ada.. kalau tak raya.. plet D ajeee..😉

    Selamat Hari Raya Zul…

  3. Sikelu berkata:

    RIsa…
    Biasanya kat sini tak der la kecoh2.. tak la jem.. tapi bila balik raya .. semua jadi kecoh2.. jalan penuh ngan keta la pulak.. tapi best pasal meriah…

    Neeza..
    kalau kat sini plet keta biasa R, K dan P adalah lumrah macam A, D, C dan lain -lain sekali sekala sahaja la…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s